Bon Dia, Bon Nochi - Reisverslag uit Paradera, Aruba van Laura Hauwert - WaarBenJij.nu Bon Dia, Bon Nochi - Reisverslag uit Paradera, Aruba van Laura Hauwert - WaarBenJij.nu

Bon Dia, Bon Nochi

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

15 November 2015 | Aruba, Paradera

Bon Dia Allemaal

De eerste anderhalve week zijn voorbij. Een week met heel veel nieuwe indrukken. Vrijdag zijn we boodschappen gaan doen en tot onze verbazing hadden ze het complete Nederlandse Jumbo assortiment. De voorraad wordt aangeleverd door Jumbo en er is ook een ‘Albert Heijn’. We zijn ook gelijk even langs het hoofdkantoor van het WGZ gereden zodat we wisten waar we maandag moesten zijn. Maar dat was nog een hele klus omdat te vinden. De straat stond niet aangegeven op de kaart en ook waren er geen straatbordjes. Gelukkig uiteindelijk toch gevonden. Verder hebben we die dag even lekker niks gedaan en bij gekomen van de vliegreis. Zaterdag zijn we ook weer naar Oranjestad gebracht door vrienden van de beheerder. Daar hebben we een simkaart gekocht, door de mainstreet van Oranjestad wat gelopen. Ze hebben hier een wat aparte smaak qua kleren in de winkels liggen. Een beetje zoals Coolcat. Daarna lekker gelucht en en de mega leguanen gezien. Sommige zijn echt wel een meter lang. En ze zijn lekker dik. We zijn bij Oranjestad op zoek gegaan naar een bank waar we cashgeld op konden nemen alleen dit lukte niet (we konden gelukkig wel betalen bij winkels en restaurantjes). Waarom? Geen idee. Gelukkig konden van de vrienden van de beheerder wat geld wisselen. Omdat we even op hen moesten wachten voor ze ons terug konden brengen zijn we langs het Renaissance hotel gelopen, (groot en duur met als enige een eigen strandje). In het parkje wat hiervoor ligt liepen ik denk wel 50 van die leguanen. De ene nog groter en mooier dan de andere. Het strand is hier chill. Het waait hard maar niet zoals in Nederland van dat opstuivende zand. En het water is heerlijk! Lekker warm maar wel verfrissend. Zondag hebben we beide met het thuisfront geskyped en verder lekker op ons luie reet gelegen ;). En toen, maandag, het was zover, ons stageavontuur zou beginnen. Op maandag alleen een introductiegesprek gehad. We lopen de eerste twee weken mee met de kraamzorg en gaan een dagje mee met de Neonatale Gehoorscreening. Daarna gaan we naar het consultatiebureau. Die zit hier op zes plekken. 3 op het noordelijke gedeelte van het eiland, drie op het zuidelijke gedeelte. Helaas werd hier duidelijk dat we alleen maar lange broeken aan mogen. Dus Mama kan al me drie kwartbroeken en bermuda’s weer mee terug nemen. Na het gesprek even de stad ingegaan om wat lange broeken te scoren. En toen met de taxi terug. Via die vrienden van de eigenaar hadden we over een bedrijfje gehoord dat auto’s verhuurd aan stagiaires. Die heb ik ’s middags even gebeld en ze hadden gelukkig nog een auto staan. En ze hebben haal en breng service wat ideaal was anders hadden we er nooit kunnen komen. We hebben dus nu een prachtige Hyundai i10 tot onze beschikking. Daarmee valt echt wel een last van me schouders. Zonder auto kom je hier bijna nergens. De taxi kun je nemen maar dat is op den duur wel duur en de bus rijdt niet systematisch. Gelukkig is dat nu geregeld. ’ S Avonds helaas een Heimwee aanval gehad. Ik heb mama en Mark wakker geappt en gelukkig kon ik me verhaal goed bij ze kwijt en werd ik weer rustiger. Daarna ook nog even met papa en Opa geappt waardoor ik in ieder geval weer rustig kon slapen. De volgende dag vroeg op. De kraamzorg wordt vanuit 1 bureau geregeld. Ik ben samen met de kraamverpleegkundige bij twee gezinnen geweest. De kraamzorg is hier heel anders geregeld. Ze blijven niet de hele dag bij één gezin. Ze komen of voor het intake gesprek, of voor een zorgmoment (zoals het badje) of voor hulp bij borstvoeding of voor een navelcocntrole. Thats it. Op maandag ben ik bij twee gezinnen geweest voor een intake gesprek. Dit gesprek vind plaats bij elke baby die geboren wordt en hierin wordt informatie verzameld voor het consultatiebureau. Daarnaast wordt er voorlichting gegeven over bijvoorbeeld de verzorging van de baby maar ook over de borstvoeding. We waren erg vroeg al klaar, 11u was ik terug op het bureau. Daar gewacht op Francis en toen naar huis weer. Daar heb ik met mama geskypet en met Droppie die er niks van snapte. Die vond het maar raar dat hij me hoorde maar niet zag. Woensdag en donderdag zagen er eigenlijk uit zoals dinsdag. Bij een aantal gezinnen geweest. Woensdag wel al een lekkernij van Aruba gegeten. Een pasteitje, een deegdingentje gevuld met Kaas, Erg lekker! Vrijdag waren we lekker vrij. We zijn s’avonds even naar een barretje gegaan met Nederlandse eigenaren. Ws nog erg rustig dus zijn snel weer weggegaan. We zijn toen nog even naar Palm Beach gegaan en hebben daar over de boulevard gelopen en langs de kraampjes die er stonden. Ook nog een stukje strand en zee mee gepakt. Het water is hier s’avonds echt heerlijk om in te lopen. Na een overheerlijk ijsje gegeten te hebben zijn we weer terug gegaan naar het huisje. Zaterdag hebben we een relax dagje en huishoud dagje gehouden. En vanmorgen zijn we bij de optocht van Sinterklaas wezen kijken. Grappig om te zien dat het racismegedoe hier helemaal niet speelt. De Zwarte pieten hier zijn gewoon zwart (sommige met wat gekleurde mascara of een gekleurd vlindertje of hartje op hun wang). Ze zijn extra zwart geschminkt. De sinterklaas is gewoon blank. De pieten zijn alleen wel een stuk rustiger als in Nederland. De muziek is wel wat meer carnaval-achtig. En er is een hele optocht met een drum orkest een twee groepen met dansers. En veel bewaking loopt er om heen.
Vanavond gaan we lekker ergens uit eten en morgen gaan we weer stage lopen!
Bon Nochi in Nederland!
Dikke Kus van mij <3

• 15 November 2015 - 18:43

Lida:

Heey lieve Laura,

Wat heerlijk om je verslagen te lezen. Kan mij die heimweemomente zo voorstellen, maar daarom mag je super trots zijn op jezelf dat je dit toch maar doet!
    Leuk om te lezen dat de kraamzorg daar totaal anders is. Dan besef je toch dat wij in Nederland maar boffen met de kraamzorg.
    Nog heel veel plezier daar, met je stage maar ook privé!
    Ik blijf je zeker volgen. Kus Lida

• 15 November 2015 - 18:55

Shirley En Bert:

Nou Lauwtje,
    Dat klinkt allemaal heel vervelend (not).
    Er is genoeg om een leuke tijd van te maken, het zijn per slot maar een paar maandjes, dus geniet ervan.
    Veel plezier daar en niet te hard werken,
    Xxxx Shirley en Bert

• 15 November 2015 - 19:10

Eric:

Hoi Lau, ja dat is ook een manier. Lekker van je af schrijven, maken wij het ook mee.
    Nog veel plezier en let op elkaar, en idd voor je het weet loop je weer in de kou, knuf XX

• 15 November 2015 - 19:13

Monique :

Dikke kus en knuffel, ben trots op je. Wat maak je veel mee, nieuwe normen, andere cultuur, indrukwekkende natuur, zon, zee, beach, mooie leguanen!!, arubaanse gewoontes en indrukken, en natuurlijk het Papiamento....
    XXX mam

• 15 November 2015 - 19:54

Oma Nelly*:

Hoi Lauwtje heel leuk verhaal,wij zij blij zo alles met je mee te maken.
    Veel liefs van opa en oma.

• 15 November 2015 - 19:56

Thea:

Hay Lieve Laura

Fijn om te lezen hoe het met je gaat .Wat een ervaring doe je op knap hoor.
    Wel fijn dat je je verhaal op verschillende manieren kwijt kan via skype enz.
    Wij zijn ook trots op je. Een dikke knuffel van ons.

Groetjes Thea en Ronald

• 15 November 2015 - 20:35

Tina:

I love the way you write your experiences in this medium. I am so pleased that Black Peter can be black without racism and run with St Nicholas. How good it is to be able to have contact with your loved ones when you need them via social medium. I am sure they need to see and speak with you also. You are such an integral part of your family. Liefs from me also. X

• 16 November 2015 - 14:54

Opa Berd Oma Germaine:

Lieve bon bini bon dia bon tardi bon noche

Goede berichten van jou over het hete eiland Aruba.het kan niet gezelliger ,
    ..Je tenen spoelen in het warme zeewater onder het gesmikkel van een pasteitje en een heerlyk ijsje.
    Zou het ook mogelijk zijn dat je op een dag ons bericht ,het is hier zo fijn IK LAURA BLIJF HIER.
    Groot gelijk Lau van uit hier Julianadorp kunnen wij je slechts aanbieden ÷Een koude storm windkracht 7
    en een dikke wintermuts overje kop LIEFS Opa Oma